Miljøministeriet har for nylig iværksat en kampagne: Klar til storken. Hvis vi lige ser bort fra den halvkiksede titel, så har den faktisk nogle udmærkede råd til gravide og dem, der gerne vil være det. Og så har de fundet en god grafiker, som har lavet en meget sød og fin grafik i de rette babyfarver.

Men altså, jeg har kigget nærmere på selve hjemmesiden, og det er faktisk bare en gentagelse for hver lille kategori, og det er meget generelle retningslinjer, der præsenteres. Hvis man er sådan en som mig, der gerne vil læse mere, er det endda ikke særlig nemt at finde mere info. Der kunne godt have været et link direkte i teksten i stedet for en henvisning til se læse mere på en anden hjemmeside. Dybe links, tak! Og er det virkelig nødvendigt at have særskilte kategorier for sko OG støvler? Der står jo alligevel de samme ting…

Rådene er sådan set bare de gode gamle med at undgå rovfisk, lade være med at male osv., men der er faktisk også et nyt råd, som bl.a. 24Timer blæste ud over hele forsiden den anden dag og gav mig koldsved: Gravide bør gøre rent hver uge! Åh, er der noget, jeg hader, så er det fandeme at tørre støv af. Men de hvirvler åbenbart skadelige stoffer med rundt, og det er noget skidt. Dammit.

Jeg vil gerne gøre det rigtigt i denne her graviditet uden at være hysterisk, og jeg har da virkelig lyst til at overhøre lige netop denne regel, men jeg kan godt se logikken i, at støvet holder på små partikler af alt muligt crap. Jeg gider bare ikke den fucking rengøring. Vi har pænt mange kvadratmeter, og jeg har mand og dyr, der slæber jord med ind, og det er sådan set okay, at jeg skal støvsuge hytten en gang eller to om ugen, men det med støvekluden magter jeg bare ikke. Jeg tør altså heller ikke rykke sofaen ud for at se, hvad der gemmer sig deromme. Der er fandme snart mange ting, man skal rende og have dårlig samvittighed over…

Måske skulle man bare lukke øjnene og lade være med at tage sig af alle de der retningslinjer, forbud og råd? Jeg kan efterhånden godt forstå dem, der gør det på den måde…

