Som nævnt i forrige indlæg skal vi højst sandsynligt have en pige, og jordemoderen kaldte den som noget af det første for “den lille prinsesse”. Havde bare lyst til at svare: “Nå, ligner jeg Mary så meget??” Argh, en af mine yndlingshadekæpheste.

Børn er ikke prinser og prinsesser, de er fucking piger og drenge. Den første, der siger/skriver det til mig, får prompte en mental lussing og en verbal afklapsning. Så hold dog op. Som du kan se på nedenstående infographic, er der intet attråværdigt i at være prinsesse. De skal bare sidde og se pæne ud og holde kæft. Også i det virkelige liv. Og nej, vi er åbenbart ikke kommet videre her i 2012….

Var også inde i en babyudstyrsforretning, hvor der var indrettet et legehjørne til ventende børn. Tydeligt kønsopdelt, naturligvis. Til pigerne var der et slot komplet med lyserød trone og lyserødt strygejern… Jeg brækker mig af stereotyperne. Jeg har aldrig selv passet ind i dem, og jeg håber ved gud heller ikke, at min unge kommer til det.

Du kan jo snart ikke få noget til piger, uden at det er lyserødt (eller til nøds lilla) og har plastret prinsessekroner ud over det hele. Til drenge er det altid fucking blåt og noget med sværd og Star Wars eller Disneys Cars aka. Biler. Suk/WTF.

Jeg synes hele kønsdebatten blev afsporet for nogen tid siden med hön-diskussionen, men det er altså på tide at gøre op med de stereotyper, som vi/medierne/legetøjsproducenterne mere eller mindre uforvarende presser ned over vores børn.

