Jeg har også læst denne bog om træning og graviditet af Rim El Sammaa-Aru, og den er faktisk rigtig god! Jeg har savnet noget reel info om, hvad fanden man egentlig må og ikke med hensyn til motion og især styrketræning, mens man er gravid.

Jeg var ellers gået i gang med Graviditet og motion fra 2004 af Bente Klarlund Pedersen, som jeg har stor respekt for, men jeg må sige, at den var ret svær at komme i gang med, og jeg er ikke engang nået halvvejs i den endnu, selvom den har ligget i min taske den sidste uge. Den er meget grundig og detaljeret og tydeligvis skrevet af en forsker…

Så fandt jeg lige Træn dig til en bedre fødsel i stedet, da jeg skulle finde læsestof til årets første session på solsengen, og det var altså et godt valg! Første del handler om fysiologien og tja… teknikken bag den gravide krop, og anden del indeholder en gennemgang af de mest almindelige træningsmaskiner fra fitnesscentret og en række øvelser med elastik og bold samt gulv- og vandøvelser.

Den er skrevet i et helt almindeligt sprog, og for en ikke-fagperson (som mig) er den let at gå til uden for mange ligegyldige forklaringer. Den henvender sig både til dig, der er for tyk i forvejen og ikke har dyrket motion før, men måske i højere grad til dig, der træner regelmæssigt. Ved øvelserne står der lige præcis, hvad du må (faktisk det meste) og hvad du ikke må (øvelser for de lige mavemuskler i 3. trimester) ud for hver enkelt øvelse, som i øvrigt er illustreret med billeder.

Det tog mig kun et par timer at læse den, og faktisk er det en af de bøger, jeg godt kunne tænke mig at have (denne er lånt på biblioteket), så jeg kunne gennemgå øvelserne og få inspiration til nye ting, man kunne lave herhjemme.

Fælles for de to bøger er dog budskabet om, at det ikke er farligt at dyrke motion under graviditeten, faktisk snarere tværtimod, fordi man derved kan forebygge rigtig mange skavanker og fødselsproblemer. Og det lyder jo også rigtig fornuftigt.

