Jeg synes selv, at jeg har fundet den bedste gave fra barnebarn til bedsteforældre. Og nej, det er ikke en vægkalender med billeder af den bette, for jeg syntes ikke lige, at jeg kunne finde 12 gode billeder af hende. De billeder, vi har af hende, er taget med mobiltelefon og uden blitz, og det bliver bare aldrig rigtig skarpt og lækkert. Desuden er hun ligesom sine forældre ikke udpræget fotogen. 😉

Og hvad gør man så? Man køber et sæt “Fortæl nu”-bøger til de stolte bedsteforældre. Ja altså, det er teknisk set ikke en gave, men et lån. Pointen er, at bogen indeholder rigtig mange spørgsmål om bedsteforælderens opvækst og liv i øvrigt, og så er der plads til, at bedste kan skrive lidt om det. Det er jo genialt.

Selvom ens forældre ikke er de store forfattere, er det nemt og overskueligt at gå til, og barnet får et herligt minde om sine bedsteforældre, når de engang ikke er mere. Og mens de stadig er her, vil sådan en bog give anledning til en masse god historiefortælling og uddybning.

Det varer jo nok lige et par år, før det kommer til at ske, men de gamle skal jo også lige have tid til at udfylde den først. 🙂

Jeg håber, at mine forældre og svigerforældre er med på den, for jeg synes det er en rigtig god idé. Og jeg ville ønske, at jeg havde sådan nogle bøger om mine egne bedsteforældre.

Du finder dem billigst her.

