Puha, jeg synes de sidste mange uger har været hårde. Barnet har haft svært ved at sove og falde i søvn om natten, og det er faktisk bare gået i den forkerte retning på det område. Forkølelse af flere omgange og julekuller har ikke gjort det bedre. Har prøvet alverdens ting, teknikker og tricks og læst kloge bøger, men jeg har endnu ikke fundet de vises sten.

Pigebarnet har jo ellers sovet godt lige fra starten. Faldt pænt i søvn ved godnatamning, vågnede én, højst to gange og tog nogle lange stræk om natten. Helt op til ni timer en enkelt gang! Til gengæld var det ikke så nemt om dagen. Hun krævede, at barnevognen skulle være i bevægelse, før hun gad falde i søvn, og når hun vågnede efter lad os sige 20 minutter, kunne man godt trække støvlerne på igen og gå en ny tur. Ret irriterende. Især i snestorm. Nå, med sundhedsplejerskens hjælp fik jeg hende til at sove pænt i barnevognen med kun lidt vuggen til at falde i søvn på. Nu kunne hun sove i 2-3 timer ad gangen om dagen. Skønt! Meen – det var så åbenbart på bekostning af nattesøvnen, for lige pludselig var det så et problem. Det er fandme ikke let.

Nu tager det 2-4 timers godnatamning, før hun er klar til at overgive sig, og hun vågner mange gange, hvor hun bare er frisk. Nogle gange kan hun ikke sove mere end fire timer sammenlagt pr. nat. Og så er mor her altså bare fucking træt. Jeg har sat mit søvnbehov meget ned siden fødslen, men 4 timer er i underkanten. Især når det ikke er sammenhængende!

Har nu fået styr på lurene om dagen, så hun kommer ud i barnevognen kl. 10/11 og 13/14, hvor hun begge gange sover minimum 2 timer. Jeg vækker hende blidt, hvis hun sover for længe i den sene lur. Hun skal helst ikke sove efter kl. 17. Jeg går i seng med hende kl. 21-22, hvor det som regel lykkes mig at få hende til at sove et sted mellem kl. 23 og 01 ved at amme hende i søvn. Hun gider ikke ligge og falde i søvn selv, for så hyler hun.

Så vågner hun ellers med varierende intervaller gennem natten, hvor jeg skal skifte hende og amme hende i søvn igen. Med større og mindre succes. Der er gode nætter og dårlige nætter, og den sidste måneds tid har jeg været nødt til at aflyse lidt for mange aftaler, fordi jeg simpelthen har været for træt til noget om dagen. Der har jeg så taget en lur samtidig med hende. Ulempen ved at sove der er jo så, at man bliver vækket af babyalarmen, når hun vågner lidt, postbuddet, telefonen og katten, der vil snakke. Og så er jeg bare ikke god til at sove, når det er lyst.

Det går virkelig langsomt fremad i stilen et skridt frem og to tilbage.

