Efter fødslen/kejsersnittet har min krop sat nogle helt automatiske begrænsninger for mine fysiske udfoldelser. Til at starte med havde jeg et ledt sår, som godt nok helede hurtigt, men det var ømt, og jeg kunne helt sikkert mærke, at der var blevet rykket rundt i nogle helt fundamentale indvolde inden i mig. Min mave blev faktisk flad igen med det samme, men huden var lidt længere tid om at trække sig sammen igen. Den første tid blævrede det, når jeg gik, og det var virkelig en ubehagelig følelse!

Huden er ok igen, men jeg synes, at jeg har udviklet lidt topmave de sidste par måneder, og min navle ligner ikke sig selv endnu – ved ikke, om den nogensinde kommer til det igen.

Jeg begyndte til mor-barn-yoga halvanden måned efter fødslen og går stadig til det en gang om ugen, men det er altså begrænset, hvad man får ud af det. Som navnet antyder, har man barnet med, og nogle babyer kan godt ligge og sove, pludre eller lege lidt for sig selv, men sådan er min datter altså ikke. Hun skal helst aktiveres hele tiden, hun vil følge med i det hele, og når timen ligger midt i hendes normale lurtid, bliver hun bare overtræt, højlydt og ret krævende.

Nu er yoga jo en motionsform, hvor man skal koncentrere sig en del om åndedræt og bevægelser og slappe helt af under afspændingen. Begge dele er ret svært, når man har en opmærksomhedskrævende baby med på slæb. Men sådan er vilkårene, og alle er jo indforstået med det, men det er virkelig minimalt, hvad man (jeg) får ud af det…

Jeg startede  i fitnesscenter 2-3 måneder efter fødslen, hvor jeg prøvede at lægge blødt ud, men det gik faktisk meget godt, så jeg kom hurtigt op på de samme belastninger som før fødslen. Jeg har dog holdt lidt igen med maveøvelser, fordi det skal man som kejsersnitpatient, og jeg kunne også mærke, at det ikke var helt godt med musklerne i det område. Nu er jeg dog godt i gang med maveøvelserne igen, men de er ikke helt som før. Det må kunne lade sig gøre at få vaskebræt igen… 😉

Den største udfordring ved træningen er dog at få logistikken til at gå op. Barnet skal jo afsættes, og det skal passes sammen med hendes fars planer, hun skal gerne være fodret af og allerhelst sove, inden jeg kan komme af sted. Det er dog lidt nemmere, nu hvor hun kan få grød og modermælkserstatning. Jeg vil virkelig gerne op på to træninger om ugen igen.

Nu hvor det begynder at blive lysere og varmere kan jeg også mærke, at det trækker lidt i mig for at komme ud og løbe lidt igen. Jeg kan ikke løbe så lang tid ad gangen, så det burde være nemmere at slippe væk i 20 minutter end en halvanden times tur i fitnesscenteret.

I en perfekt verden satte jeg Charlotte Bircow på hjemme i stuen og fik lavet nogle effektive øvelser hver dag på min fitnessbold, mens tøsen sover i barnevognen. Men verden er ikke perfekt, og jeg er sindssyg dårlig til at få gjort sådan noget derhjemme. Det skal sættes lidt mere i system, ellers slacker jeg på det…

Reklamer